fredag 28 januari 2011

cheesecake

Flera stycken har frågat efter receptet på cheesecaken. Jag älskar cheesecake och har smakat många olika men här slår alla med hästlängder.

Receptet är egentligen för 10 portioner och ska delas upp i två mindre formar. Jag kör alltid på en normalstor form (med avtagbara kanter) eftersom jag gillar när den är tjock.

4 st ägg
2 dl strösocker
300 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
14 st digestivekex

Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret. Rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg - och ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas.

Dekorera med t ex bär, florsocker eller godis. Jag lät cheesecaken först stå i frysen i ca 2 timmar innan jag satte dit plopp och strödde över krossad marabou polkagris som jag formade i ett hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar