torsdag 26 maj 2011

BARNVAGN PÅ BUSS

Igår hände det något riktigt otäckt och alla ni som är föräldrar kan ju tänka er skräcken. Jag satt på bussen till stan och Alice lekte sittandes i barnvagnen. Eftersom det var flera barnvagnar kunde jag inte sitta bredvid men bara två meter bort. Busschauffören gasade på som tusan i svängen, ett gupp och barnvagnen flyger framåt med sufletten mot marken. Inget skrik hördes och allt jag ser är fyra hjul som snurrar i luften.
Jag bokstavligt talat flög fram i samma hastighet som vagnen föll men det kändes som en evighet innan den nådde marken. Hur mycket tror ni man hinner tänka på den hundradels sekund det tog att vända på den!?

Det var suflutten och styret som tog smällen och Alice hängde i selen med ansiktet mot marken. När jag hade lyft upp vagnen ser jag hur hon skrattar. Uhhm.. ja, det kittlades väl rejält i magen kan jag tänka mig. Vill inte ens tänka på vad som hade kunnat hända om hon inte haft selen på sig.

Det värsta var kanske puckot till busschaufför som inte brydde sig ett dugg och bara körde vidare!! För hon kan bara inte ha missat det eftersom det uppstod kalablik bland alla tanter och det var inte bara en kan jag lova er.

Jag ser alla fördelar att åka buss; billigt, slippa konka in och ut med barnvagnen från bagaget, ingen parkeringsavgift och man sparar massor med tid. Sist men inte minst om Alice somnar i vagnen behöver jag inte väcka henne för att lyfta över till bilbarnsstolen. Därför vill jag inte sluta åka buss men jag kommer banne mig börja använda säkerhetslinan som brukar finnas ibland. Det fanns inte den här gången och om det upprepar sig kommer jag stå bredvid och hålla hårt i vagnen.

2 kommentarer: